De 5 Meest Gemaakte Fouten Motorrijexamen (AVD) – en Hoe je ze Voorkomt

fouten motorrijexamen

De laatste horde is in zicht: je AVD-examen (Algemene Verkeersdeelneming). Je hebt de voertuigbeheersing (AVB) onder de knie en bent klaar om te bewijzen dat je een veilige, zelfstandige motorrijder bent. De spanning is voelbaar. De angst om te zakken voor het motorrijexamen door een domme, onnodige fout is een van de grootste stressfactoren voor leerlingen. Maar wat zijn nu precies die meest gemaakte fouten motorrijexamen?

Door te weten waar examinatoren specifiek op letten en welke valkuilen er zijn, kun je jezelf wapenen tegen de meest voorkomende flaters. Bij Quality Drive hebben we jarenlange ervaring in het begeleiden van leerlingen naar succes. We kennen de fouten op het motorrijexamen die telkens weer de kop opsteken. In deze blog delen we de top 5, inclusief de allerbeste tips voor je AVD examen van onze instructeurs, zodat jij vol zelfvertrouwen de weg op gaat.

H2: De Psychologie van het AVD Examen: Waarom Maken we Fouten?

Voordat we de fouten motorrijexamen induiken, is het goed om te begrijpen waarom ze gebeuren. Examenstress is echt. Het zorgt voor een verhoogde hartslag, spierspanning en ’tunnelvisie’. Je bent zo gefocust op presteren dat je juist de basis vergeet. Het erkennen van deze spanning is de eerste stap. Realiseer je dat de examinator niet je vijand is; hij of zij wil simpelweg zien dat je de veilige principes die je tijdens je lessen hebt geleerd, kunt toepassen.

H2: De Top 5 Meest Gemaakte Fouten tijdens het Motorrijexamen (AVD)

Dit zijn de vijf struikelblokken die we het vaakst zien. Lees ze, herken ze, en zorg dat jij ze voorkomt.

H3: Fout 1: Verkeerd of Onvoldoende Kijkgedrag

Dit is met stip de meest gemaakte fouten motorrijexamen. Het omvat alles van het ‘vergeten’ van de dode hoek tot het niet ver genoeg vooruitkijken. Een examinator ziet dit direct en rekent het zwaar aan, omdat goed kijkgedrag voor een motorrijder een levensverzekering is. Het probleem uit zich in:

  • Te laat scannen: Niet regelmatig in je spiegels kijken.
  • Dode hoek vergeten: Geen ‘schoudercheck’ doen bij het wisselen van rijstrook of afslaan.
  • Fixatie: Staren naar het achterwiel van je voorganger in plaats van ver vooruit te kijken.

De Oplossing – Tip van de Instructeur: “Maak je kijkgedrag overdreven en bewust. Dit is een van de belangrijkste tips voor je AVD examen. De examinator kan je gedachten niet lezen, dus laat zien wat je doet. Draai je hele hoofd bij een schoudercheck, niet alleen je ogen. Hanteer de 360-graden-scan als een constant ritme: binnenspiegel, buitenspiegels, ver vooruit, dashboard, binnenspiegel, etc. Door deze routine te trainen in elke motorrijles, wordt het een automatisme dat zelfs onder druk standhoudt.”

H3: Fout 2: Een Verkeerde Plaats op de Weg Kiezen

Waar je rijdt op de rijstrook is een actieve keuze. Te veel leerlingen rijden uit gewoonte te veel rechts (‘fietspad-positie’) of snijden bochten verkeerd aan. Dit is een klassieke fouten motorrijexamen die duidt op een gebrek aan inzicht en assertiviteit.

  • Gevaren van te rechts rijden: Je bent slecht zichtbaar, nodigt auto’s uit om je in dezelfde rijstrook in te halen en hebt geen uitwijkmogelijkheid naar rechts.
  • Gevaren van verkeerd bochtenwerk: Een bocht te krap insturen beperkt je zicht, terwijl een bocht te wijd insturen je op de verkeerde weghelft kan brengen.

De Oplossing – Tip van de Instructeur: “Claim je plek! Je basispositie op een rechte weg is in het linker deel van je rijstrook. Van daaruit domineer je de spiegel van de automobilist voor je en heb je de meeste ruimte om uit te wijken. Denk in drie posities (links, midden, rechts) en wissel bewust. Voor een bocht naar rechts ga je eerst naar links voor meer zicht (en andersom). Dit ‘spiegelen’ van de bocht is een teken van hoogwaardig inzicht. Oefen dit, zeker in een drukke stad als bij onze motorrijschool in Den Haag, en je maakt gegarandeerd indruk.”

H3: Fout 3: Te Gespannen of Te Aarzelend Rijden

Ironisch genoeg is te voorzichtig willen zijn een van de fouten motorrijexamen die tot zakken kan leiden. Examenvrees vertaalt zich vaak in:

  • Verkrampte houding: Witte knokkels, stijve armen, opgetrokken schouders.
  • Te langzaam rijden: Constant ver onder de maximumsnelheid blijven.
  • Aarzelen: Een kruispunt niet durven oversteken of niet invoegen op de snelweg.

Dit gedrag wordt door een examinator niet gezien als ‘veilig’, maar als ‘onzeker en onvoorspelbaar’.

De Oplossing – Tip van de Instructeur: “Adem in, adem uit. Focus op een rustige buikademhaling. Ontspan je armen, laat je schouders zakken en houd je knieën tegen de tank. Vertrouw op de motor en je training. Rijd vlot en beslist met het verkeer mee. De snelheidslimiet is het doel, niet een grens waar je ver onder moet blijven. Een vlotte, zelfverzekerde rijstijl toont controle, en dat is precies wat een examinator wil zien.”

H3: Fout 4: Onvoldoende Anticiperen op het Verkeer

Een goede motorrijder reageert niet, maar anticipeert. Je kijkt ver vooruit en ‘leest’ de weg en het verkeer. Een veelgemaakte fout op het AVD examen is te veel focussen op de eigen handelingen en te weinig op de omgeving.

  • Voorbeelden: Verrast worden door een rood verkeerslicht, plotseling moeten remmen voor een uitparkerende auto, of niet zien dat verderop het verkeer vastloopt.

De Oplossing – Tip van de Instructeur: “Verander je mindset van ‘rijden’ naar ‘scannen en voorspellen’. Stel jezelf constant de ‘wat als’-vraag. Wat als dat kind de straat op rent? Wat als die automobilist mij niet ziet? Door constant vooruit te denken en scenario’s te plannen, ben je altijd voorbereid. De examinator merkt dit aan je rustige rijgedrag en je tijdige, soepele reacties. Dit is een van de meest waardevolle tips voor jfouten motorrijexamen.”

H3: Fout 5: Onjuiste Snelheid en Techniek in Bochten

Bochten zijn het leukste van motorrijden, maar ook een plek waar veel fouten op het motorrijexamen gemaakt worden. De meest voorkomende is het verkeerd inschatten van de snelheid.

  • Te hard de bocht in: Dit leidt tot de gevaarlijke reflex om te remmen in de bocht, wat de motor destabiliseert.
  • Te langzaam de bocht in: Dit maakt de motor instabiel en de rit oncomfortabel en onzeker.

De Oplossing – Tip van de Instructeur: “Hanteer de gouden bochtenregel: Langzaam erin, snel eruit.

  1. Kijk ver door de bocht naar het punt waar je heen wilt.
  2. Rem voor de bocht tot de juiste snelheid.
  3. Stuur in en houd een constante, licht trekkende motor aan door halverwege de bocht weer heel soepel gas te geven. Dit stabiliseert de motor en trekt je als op rails door de bocht. Als je dit beheerst, toon je totale controle.”

Conclusie: Voorkom Deze Fouten en Slaag met Zekerheid

Zakken voor je motorrijexamen is vaak het gevolg van een van deze vijf veelgemaakte fouten. Het goede nieuws? Ze zijn allemaal te voorkomen met de juiste training, bewustwording en voorbereiding. Het gaat niet om perfect rijden, maar om het tonen van inzicht, controle en veiligheid, zoals ook de Rijksoverheid voorschrijft.

Wil jij er zeker van zijn dat je deze fouten op het motorrijexamen niet maakt? Wil je met zelfvertrouwen en de beste tips voor je AVD examen op zak de weg op? Neem contact op met Quality Drive. Wij trainen je niet om alleen te slagen, maar om een écht goede motorrijder te worden.